Klubben

1981 startades klubben av ett gäng entusiaster och flera av dem är kvar än idag. Från början fick vi plats i den "lilla stugan", men snart växte både antalet medlemmar och aktiva och det blev aktuellt att bygga en ny stuga. Flera planer gjordes i ordning och idag kan vi stoltsera med tre träningsplaner, en stor klubbstuga med fik, två materialförråd, en stor och bra parkering samt en träningshall. Hallen är 20*20m och stod klar för användning 2014, med hjälp att ett gäng engagerade medlemmar, detta gör att vi nu kan bedriva kursverksamhet och träning året runt. Idag har Tomtens BHK över 300 medlemmar!

Svenska Brukshundklubb (SBK) en är en specialklubb under Svenska Kennelklubben (SKK). Från början var syftet att tillvarata bruksraserna och dess egenskaper, för att kunna tränas och användas av försvaret. Denna verksamheten finns kvar i Brukshundklubben, vilken man kan se i prov och tävlingar som anordnas, men den största verksamheten idag, är att utbilda hundägare i allmänhet, för att få en så bra hundhållning som möjligt. Tomtens Brukshundklubb är bara en av alla lokalklubbar inom SBK.

SKK och SBK är medlemsorganisationer i Studiefrämjandet, vilket innebär att alla utbildningar som klubben genomför sker i studiecirkelform, med Studiefrämjandet som medarrangör.

Tomtens BHK drivs ideellt, så varje medlems insats är viktig, om vi ska få klubben att gå runt. Alla medlemmar är varmt välkomna att hjälpa till, ingen kan göra allt, men alla kan göra något!

Det kan vara allt från att stå i köket, klippa gräs, renovera stugan till att hjälpa till på tävlingar, kurser eller sitta i styrelser och kommittéer.

Varmt Välkommen till Tomtens BHK